Diablo prototípus utcára (Cizeta-sztori)

Az autótörténelemben nem a Bugatti volt az első autógyár, aki 16 hengeres szupersportautóval rukkolt elő. A 80-as évek közepén két férfi elhatározta, hogy megépítik az álmaik autóját. Egy olyan autót vizionáltak, amelyik sokkal exkluzívabb, mint az akkor kapható egzotikus sportautók és kizárólag csak a leggazdagabbak számára lesz elérhető. Úgy gondolták, hogy ahhoz, hogy igazán nagyot dobbantsanak, valami tényleg különlegeset kell alkotniuk. Így megszületett a V16-os (2db V8-asból épített), 4 bukólámpás fenevad, a Cizeta.

A páros tagjai: Giorgio Moroder és Claudio Zampolli. Giorgio Moroder a világ egyik leghíresebb zeneszerzője, producere (többszörös Oscar-, Golden Globe- és Grammy-díjas).

Claudio Zampolli sportautó specialista, aki 1966-73 között a Lamborghini-nél dolgozott, ahol a fejlesztés és tesztelés volt a szakterülete. Később az Egyesült Államokban Ferrari-kat, Lamborghini-ket és más egzotikus olasz autókat árult és szervizelt.

A Cizeta Claudio Zampolli kezdőbetűiből áll össze. Fontos megemlíteni, hogy a Cizeta Moroder nevet csak az első prototípus viselte, mivel utána Moroder kiszállt az üzletből.
Utána Cizeta V16T néven futott.

A székhely és a gyártás a sportautók Mekkájában, Modena-ban volt. Nagyon sok volt ex-Lamborghini szerelő dolgozott az autón.

A logója is Modena színeit viseli (kék és sárga) és 3 farkast ábrázol, akik a Romulust és Remust tápláló farkast szimbolizálják. Ezzel a jellel Philadelphia-ban díjat is nyertek.

Az első prototípus 1988-ban készült el. Az első modelleket 92-ben szállították le a vevőknek. 95-ben gördült le az utolsó darab Modena-ban, majd a gyártás átkerült USA-ba, ahol még 3 továbbit építettek (2003-ban az első Spyder-t).

Abban az időszakban, amikor a Cizeta-t gyártották a világ gazdasági nehézségekkel nézett szembe, aminek a hatására elmaradtak a megrendelések. Zampolli, ezért úgy döntött, hogy átteszi a székhelyet USA-ba és megalapította a Cizeta Automobili USA-t. Eddig összesen 11 példány készült el (8db, ebből 1db prototípus, amelyet Olaszországban, míg 3 db, amelyet USA-ban gyártottak).

Az autó nem a Diablo koppintása, hanem a Diablo prototípusa, amit a gyártó elvetett, mondván, hogy túl agresszív lenne, mint Lamborghini. A tervezője az a Marcello Gandini, akinek a nevéhez az autótörténelem legszebb alkotásai fűződnek: Lamborghini Miura, Countach, Espada, Diablo, DeTomaso Pantera, Mangusta, Lancia Stratos, Bugatti EB110, hogy csak a legkiemelkedőbbeket említsem. Zampolli picit hozzányúlt Gandini eredeti terveihez és kissé átrajzolta az autó hátsó részét, ami a keresztbe beépített V16-os miatt a világ egyik legszélesebb autója lett.

A Cizeta adatai fenomenálisak voltak. A teljesítménye egy 6ezer köbcentis, 560 lóerős (valahol 540-et említenek), 64 szelepes erőforrásból származik, amely egy 5 sebességes kézi váltón keresztül könnyedén repítette 4 másodperc körül 100-ra. Az autó amúgy meglehetősen nehéz volt (1700kg), viszont a kasztni alumíniumból készült. A végsebessége túllépte a 320km/h-át (328km/h).

Az árából könnyedén kijött volna pár darab Ferrari, Lamborghini.

Jelenleg is kapható újonnan a Cizeta. A coupe ára 649ezer dollártól kezdődik, míg a Fenice Spyder-é 849ezertől. 100 ezer dolláros letétet kérnek, ami után 10 hónap múlva készül el az autó. USA-ban építik.

Érdekesség, hogy a légbeömlő egyes modelleken vertikálisan, míg a többin horizontálisan helyezkedik el. Erre az eltérő szabályozás, törvények miatt volt szükség.

Érdemes megemlíteni, hogy Brunei szultánjának a több ezer darabos gyűjteményében több darab Cizeta is található.

Egy ideig egy hazai vámraktárban is volt egy. Ezt már több forrásból is megerősítették. Az autó sorsáról sajnos nem rendelkezek információval.