Porsche Boxster

Kezdjük egy időutazással, egészen 1948-ig visszamenve vessünk egy pillantást a Porsche 356 Prototype-ra. Aki nem tudná miről beszélek, könnyen rákereshet: egy közép-boxermotoros, nyitott, kétüléses sportautót fog látni, kellemesen ívelt sárvédőkkel, gömbölyű lámpákkal, puritán, de stílusos beltérrel. Legelső Porsche néven kihozott autó létére igencsak jellegzetesen porschés formanyelvvel rendelkezik.

Következő időugrásunk 1993, amikor a Porsche úgy dönt, a sok far és orrmotoros autók után, hogy újra komolyan kellene foglalkozni a középmotoros építési móddal, és közvéleményt kutatni megszületik a Boxster Studie, azaz egy prototípus. Igaz, ebben léghűtéses, de középen van a motor, igazi roadster elrendezés. Aki esetleg nem tudja, a Boxster név is a boxer és a roadster szavak mozaikjából ered. A jármű meglehetősen hajaz, igaz lényegesen modernebb formában a 356-001-re.

A Porsche ezzel visszanyúlt a gyökerekhez és azt hiszem ez a bevezető elegendő ahhoz, hogy a Boxstert az “igazi” Porschék közé pozícionáljuk.
Üljünk be! A sajátos érzés megvan. Lent ülünk, de nem olyan végletesen, mint egy Lotusban, de lentebb, mint egy sima személygépkocsiban.

Csukott tetővel picit problémás a hátralátás. különösen a sarkok felé, viszont passzentosan zár. Szélzaj nem vészes, de egy ilyen autó azért nyitott tetővel az igazi. Ha a tetőt lenyitjuk (ezt tizenpár másodperc alatt megtehetjük), akkor határozottan “speedsteres” hangulata van. Lehúzott ablakokkal és hátsó szélterelő nélkül kissé “huzatos”, azonban ha fenn vannak az ablakok és be van pattintva a “windschott”, akkor csak annyira szellős, mint az egykori 944-esem kivett “targa” tetővel. A hangja kellemes, igazi boxerhang, alacsony fordulaton moderáltabb, ha jobban “megküldjük” neki, akkor igen kellemes, de egyik tartományban sem tolakodó.

Mit jelent számodra a típus?
A Porsche modern klasszikusát, a még luxussal nem túlspilázott esszencális “kis-sportkocsit”. Párhuzamban van a britek puritán sportkocsis mániájával, mindezt németesen, Porsche színvonalon és kivitelben.

Miért ezt választottad?
Egy elérhető árú és fenntartású, de mindenképpen Porsche sportkocsira vágytam, retro igények nélkül.

Milyen érzések fűznek hozzá?
Az autó számomra (mármint amit én választottam magamnak) mindig is sokkal többet jelent holmi közlekedési eszköznél. Egy sportkocsi valahol az egyéniségünk materializált “testrésze” .

Milyen élmény vezetni?
Kiváló, sportos, Porschés, jó úttartás, nem vészes rázás. Pont ideális.

Milyenek a menetteljesítményei?
Közepes, volt már erősebb autóm, de ehhez a kategóriához pont harmonikus.

Mit szeretsz benne?
A stílusos, sajátos hangulatát, az üléshelyzet és a kezelőszervek tájolása jellegzetesen Porschés.

Kinek ajánlod/Kinek nem?
Ajánlom mindazoknak, akik egy minőségi könnyűkategóriás sportkocsira, roadsterre vágynak, nem ajánlom boyracereknek és olyanoknak, akik mindenáron a praktikumot keresik az autójukban.

Mi az, ami nem tetszik benne?
Talán azért picit lehetne erősebb, illetve kicsit kevesebb műanyag emelné a szintet.

Hiányolsz belőle valamit?
Mivel ez egy nem túl felszerelt Mk1 alaptípus, így értékelnék benne egy CD lejátszót és egy xenon lámpát, de ezek mind elérhetők, tehát nem típus- csak példány specifikus hiányérzet.

Adatok
2,5l 6 henger, boxer, 204LE, ami érzésben azért több, a Porsche sosem a számokról szól.

Fenntartási költségek
Mivel ez egy nagyobb széria, így sokkal nagyobb a kínálat alkatrészből és elérhető áron van hozzá minden, sportkocsi létére a fogyasztása is elviselhető. Váratlan meghibásodás csak a vízpumpa volt, de ez egy 13-14 éves kocsinál elnézhető és nem is volt túl költséges.

Azt kaptad, amit vártál?
Igen, eddig nem okozott csalódást.

Újra megvennéd?
Igen, maximum többet áldoznék, hogy a 3,2-es “S” verziót vegyem.

 

Köszönöm Zoltánnak a tesztet!

A képeket készítette: Bacsa Zoltán